تونل اوراسیا ترکیه ، سازه ای کاملاً متفاوت
تونل اوراسیا ترکیه ، سازه ای کاملاً متفاوت
این تونل فوق العاده و خاص اوراسیا نام دارد ، که در سال ۲۰۱۱ ساخت آن طی مراسمی با حضور احمد ارسلان مدیر عامل اداره احداث میادین هواپی و بنادر به عنوان دومین تونل زیر دریایی استانبول شروع با کار کرد .
اکنون با شرکت مجدد وی این بار به عنوان وزیر کنونی ارتباطات، دریانوردی و حمل و نقل ترکیه در تاریخ ۲۰ دسامبر به بهره برداری خواهد رسید.
این تونل که مانند تونل مارمارای از زیر دریا عبور و هر دو بخش اروپایی و آسیایی شهر استانبول را به هم متصل می کند، فاصله بیش از ۱۰۰ دقیقه ای بین دو منطقه «غازلی چشمه» در بخش اروپایی و «گزتپه» در بخش آسیایی را به ۱۵ دقیقه کاهش خواهد داد.
این پروژه با مدل «قرارداد ساخت، بهرهبرداری و واگذاری» و با هزینه ۱ میلیارد و ۲۴۵ میلیون دلاری برای عبور و مرور روزانه ۱۰۰ هزار خودرو به شکل دو طبقه طراحی و ساخته شده است. تونل مذکور که هر طبقه آن متشکل از دو باند یک طرفه است، با عایق بندی خاصش در شرایط نا مساعد جوی مانند یخبندان یا مه آلودگی، به رانندگان امکان تردد و سیاحت بی وقفه را می دهد.
از این تونل که دو منطقه مهم استانبول را به هم وصل کرده است، تنها دارندگان خودروهای سواری می توانند استفاده کنند و خودروهای سنگین، موتورسیکلت ها و عابران پیاده نمی توانند از آن عبور کنند.
شرکت طراح و سازنده این تونل حق بهره برداری از آن را برای ۲۴ سال و ۵ ماه دارا خواهد بود و پس از پایان این دوره، حق بهره برداری تونل اوراسیا به دولت واگذار خواهد شد.
گفتنی است پروژه تونل اوراسیا سال گذشته جایزه «بزرگترین پروژه سال» اتحادیه بین المللی تونل و ساختارهای زیر زمینی را به خود اختصاص داده بود.
تور ایران مرجع : تور سریلانکا از شیراز
تونل اوراسیا ترکیه ، سازه ای کاملاً متفاوت ، تونل اوراسیا ترکیه ، سازه ای کاملاً متفاوت ، تونل اوراسیا ترکیه ، سازه ای کاملاً متفاوت ، تونل اوراسیا ترکیه ، سازه ای کاملاً متفاوت